مطالب آموزشی

شهر هوشمند و گردشگری هوشمند

شهر هوشمند و گردشگری هوشمند

شهر هوشمند و گردشگری هوشمند

هوشمند سازی با سرعت زیادی بر جنبه های مختلف زندگی بشر تاثیر می گذارد و امروزه، رد پای این پدیده به وضوح در صنعت، تجارت، اجتماع و دیگر حوزه ها قابل مشاهده است.

شهریار تبریز / مهراب محرابی‌نیا*: نوشته زیر تلاش دارد بر آمیزه نوین گردشگری و هوشمندسازی با تکیه بر نتایج آن در شهر دبی امارات نگاه اجمالی داشته باشد. در طی دهه گذشته، ظهور فن آوری های جدید منجر به پیدایش شهر های هوشمند با هدف فراهم آوردن راهکارهای فن آوری محور شده است که تاثیر شگرفی در پیش برد اهداف شهرهای آینده دارد.

هدف شهرهای هوشمند بهبود نتایجی است که وابسته به حضورو مشارکت شهروندان، سیستم ها و فرایند های کسب و کارها، دولت و بخش های عمومی و خصوصی است و هدف نهایی این فن آوریها بهتر کردن کیفیت زندگی همه ساکنین است. در نتیجه، گردشگری هوشمند در سالهای اخیر به عنوان زیر مجموعه مفهوم شهر هوشمند با هدف ارایه راه حل ها ی فن آورانه برای رفع نیازهای مربوط به مسافرت گردشگران بوجود آمده است. به عبارتی دیگر، گردشگری هوشمند به مزیتهای رقابتی یک مقصد گردشگری گفته می شود که بر اساس فن آوریهای اطلاعاتی روز ایجاد و موجب یکدست شدن خدماتی می شود که به گردشگران ارایه می شوند. گردشگری هوشمند اطلاعات دقیق و مفیدی را با بکارگیر فن آوری اطلاعات از طریق گوشی های هوشمند در اختیار گردشگران مختلف کشور های جهان قرار می دهد. گردشگران با استفاده از تلفن های هوشمند مقصد مورد نظر خود را انتخاب و برنامه ریزی می کنند و از زیر ساختها، خدمات و تجهیزات مقصد مورد نظر مطلع می شوند.

در اینجا، گردشگری هوشمند با ارایه اطلاعات مناسب و دقیق به گردشگران باعث می شود که یک مقصد گردشگری در مقایسه با سایر نقاط گردشگری از اهمیت بیشتر ومشتری محور شده و توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کند. در واقع آن مقصد رقابتی شود.

در موضوع گردشگری، مقاصد گردشگری هوشمند این امکان را به یک شهر می دهد تا تجارب گردشگران مختلف از شهرهای جهان را در اختیار داشته باشد تا با رفع نواقص موجود از جذب گردشگر بالایی برخوردار باشد. این رویکرد تاکید می کند که استفاده از داده ها، کنترل و هماهنگی و فن آوری(پروتکل ها، پروسه ها و زیر ساخت ها) به عنوان پیش درآمدی بر ایجاد تاثیرات بهتر، پایداری رو به رشد، توسعه اقتصاد و بهبود کیفیت زندگی افراد ساکن در شهر تلقی شوند. اکثر مقاصد گردشگری به سمت بکارگیری منابع برای ساخت شهر های هوشمند که شامل گردشگری هوشمند به عنوان بخش مهم تمامی سیستم ها و فرآیند ها می باشد حرکت می کنند.

در حال حاضر شهرهای مختلفی از کشور های جهان برای بهره گیری از مزایای گردشگری هوشمند، سرمایه گذاری های زیادی در پروژه های شهر هوشمند انجام می دهند. درست است که اکثر کشورهای جهان توانسته اند با فن آوری ارتباط خوبی برقرار کنند اما در این بین شهر های کشور های اسپانیا، لهستان، فرانسه، چین، کره جنوبی، بلژیک و فنلاند شرایط مطلوبی برای رونق گردشگری هوشمند فراهم آورده اند  در این شهرها گردشگران با استفاده از گوشی های هوشمند خود و به لطف فن آوری اطلاعات از تجربیات سایر گردشگران استفاده می کنند تا سفر بهتری را انتخاب و تجربه کنند. برای مثال، کشور کره جنوبی اطلاعات مورد نیاز کاربران را براساس شبکه اجتماعی محبوب همان کشور منتشر کرده است و تبلیغات لازم را برای جذب گردشگران کشورهای مختلف را از این طریق انجام داده است. یکی دیگراز مقاصد مورد علاقه گردشگران دبی است. دبی به عنوان یک مقصد گردشگری نو ظهوربه حساب می آید که تمامی بستر های شهر هوشمند و گردشگری هوشمند را تکمیل کرده است تا تمامی نقش آفرینان در آن سهیم باشند. هدف این نوشته شناسایی تجارب شهر هوشمند دبی است.

شهر دبی، یکی از شهرهای کشور امارات متحده عربی، که در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی (منطقه MENA) واقع شده است، در زمینه رشد اقتصادی و توسعه گردشگری به شهر مهمی تبدیل شده است. رشد شهردبی در طی دو دهه گذشته به خصوص از نقطه نظر زیر ساخت، این شهر را به عنوان معیاری نه تنها برای کشور های در حال توسعه بلکه اقتصاد های پیشرفته سراسر جهان تبدیل کرده است. طبق آمار ورود گردشگران، این رشد سریع تاثیر زیادی بر صنعت گردشکری این شهر داشته است. در سال ۲۰۱۶، تعداد گردشگران در این شهر به ۸۷/۱۴ میلیون نفر رسیده است  در حالیکه فقط ۳/۲ میلیون نفر جمعیت ساکنین آن می باشد. با این اوصاف، دبی در رتبه چهارم پس از بانکوک (با ۴۱/۱۹ میلیون توریست)، لندن (با ۰۶/۱۹ میلیون توریست) و پاریس (با ۴۵/۱۵ میلیون توریست) قرار می گیرد. در راستای جذب توریست و رشد اقتصادی، دبی از مقوله آی تی یا فناوری اطلاعات (IT) و فناوری اطلاعات و ارتباطات  (ICT) بهره برده است.

شهر هوشمند، که گردشگری هوشمند نیز زیرمجموعه ای از آن می باشد، ابزار و راهی است برای پیشرفت و توسعه شهر دبی. بر این اساس، طرح دبی هوشمند (Smart Dubai) زمینه ای است برای استفاده از تکنولوژی های هوشمند برای ساختن یک شهر برای آینده. در واقع شهر هوشمند روی محوریت انسانی و زیرساخت ها تاکید دارد در حالیکه مدیریت اطلاعات در هسته آن قرار می گیرد. اقداماتی که در راستای طرح “دبی هوشمند ” انجام گرفته است به شرح زیر می باشد:

طراحی استراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)  دبی در سال ۱۹۹۹، رونمایی از آغاز طرح دولت الکترونیک دبی در سال ۲۰۰۰، افتتاح دپارتمان دولت الکترونیک دبی در سال ۲۰۰۹، تشکیل کمیته عالی طرح “دبی هوشمند” جهت پیاده سازی این طرح در سال ۲۰۱۳، تشکیل کمیته اجرایی طرح “دبی هوشمند” و تشکیل کمیته داده های باز (Open Data) در سال ۲۰۱۴ و رونمایی از قانون داده های دبی(Dubai Data Law) و افتتاح اداره “دبی هوشمند” در سال ۲۰۱۵

همزمان با اقدامات دولت امارات در زمینه طرح “دبی هوشمند”، زیرساخت های اساسی و مهم این شهر نیز فراهم شد از جمله این زیرساخت ها، جاذبه های گردشگری و ایجاد امکانات می باشد مانند برج خلیفه (Burj Khalifa) و مترو دبی(Dubai Metro) که بطور چشمگیری ارتقای پروفایل شهر دبی به عنوان یک شهر هوشمند و یک مقصد توریستی هوشمند را در پی داشت. همچنین با سرمایه گذاری های پایدار دولت امارات در زیرساخت های IT، از کل جمعیت ۵۸/۹ میلیونی در سال ۲۰۱۵، ۸۱/۸ میلیون نفر کاربران فعال اینترنت شدند(۸/۹۱%) یعنی دومین بالاترین آمار پس از کانادا (۹۳%). از بین کاربران اینترنت، ۲۷/۷ میلیون نفر، کاربران اینترنت موبایل می باشند (۹/۷۵%).

بنا به گزارش انجمن اقتصاد جهانی (WEF)، کشور امارات اولین رتبه در منطقه از نظر “اهمیت ICT در چشم انداز دولت” و دومین رتبه را در “موفقیت دولت در بکارگیری ICT” داراست.

محور ها و ابعاد مختلف ” دبی هوشمند”

هدف نهایی دبی هوشمند تبدیل شدن به شاد ترین شهر روی کره زمین برای شهروندان، ساکنین و همچنین گردشگران است. این چشم انداز تنها هدفش این نیست که از نقطه نظر بکارگیری فن آوری هوشمند ترین شهر جهان باشد بلکه درصدد آن است که یکی از شادترین مکانهای دنیا برای زندگی و کار باشد. در عین حال، دبی به دنبال این است که جز بهترین شهرهای به هم مرتبط باشد. برای نیل به این هدف، این شهر پیشگام استفاده از آخرین نو آوریها به عنوان بستری برای تحقق چشم اندازشادی برای همه گردشگران و ساکنین است تا از این طریق بتوانند استانداردهای زندگی خود و البته کیفیت زندگی خود را بالا ببرند. در راستای تحقق هدف دبی فن آوری در چهار محور و شش بعد تخصصی بکار گرفته شده است:

موثرو کارآمد: تا شهری بشود تا منابع به روش مطلوب استفاده شود

یکپارچه: تا خدمات زندگی روزانه را درتمامی نقاط شهر و در بین ساکنین آن یکپارچه کند.

ایمن: تا به دقت خطرات احتمالی را پیش بینی کرده و ازمردم و اطلاعات آنها حفاظت کند.

تاثیر گذار: تفاوت ایجاد کردن در زندگی و تحقق تجارب کسب و کار

این چهار محور حول ابعاد مختلفی از قبیل  اقتصاد، حکومت، محیط زیست، پسماند، آب، کیفیت زندگی، پویایی و مردم حرکت می کنند. این ابعاد دردبی هوشمند شامل صد ها طرح خلاقانه و ارایه خدمات دولتی در زیر ساختها، برنامه ریزی شهری، حمل و نقل، برق، ارتباطات و خدمات اقتصادی می باشد که هدف آنها فراهم کردن خدمات هوشمند برای شهروندان می باشد.

دبی به عنوان یک مقصد گردشگری هوشمند

دبی در زمینه استفاده از راهکارهای فن آوری محوردر مدیریت خدمات و منابع مهم گردشگری رشد قابل توجهی کرده است. این منابع شامل بخش های زیر ساختی مانند فرودگاه، هتل، حمل ونقل و سایر مکانهایی است که به گردشگران خدمات ارایه می دهند. علاوه بر این، شهر دبی اپلیکیشن های موبایل متنوعی را توسعه داده است که نه تنها خرسندی و رضایت ساکنین و گردشگران را افزایش می دهد بلکه کمک شایانی به توسعه یکپارچه پروژه ها و عملیات در حال ساخت و همچنین آینده می کند. اپلیکیشن های موبایل محبوبی که به صورت روزمره در این شهر مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

اپلیکیشن

توضیحات

iDubai

یک app اداری برای شهرداری دبی است که شامل نقشه بخش های مختلف می باشد

RTA Dubai

جهت ارائه اطلاعات جاده ها و حمل و نقل مثل ایستگاه های مترو، اتوبوس، تاکسی، پمپ بنزین ها، بیمارستان ها و فروشگاه ها (یک اپلیکیشن بسیار محبوب)

Dubai Calender

ارائه دهنده اطلاعات رویدادهای در حال وقوع در سطح شهر مثل کنفرانس ها، فستیوال ها و …

Time Out Dubai

 برنامه ای در رابطه با سبک زندگی است .ارائه دهنده اطلاعات در زمینه رستوران ها، فیلم ها، هتل ها و مراکز تفریحی

mParking Dubai

عرضه کننده بستری امن برای پرداخت بهای پارکینگ در سطح شهر. این app به صورت اتوماتیک یک پیامک از سمت اپلیکیشن جاده، ترافیک و تصادف ( RTA) به کاربر به ارسال می کند.

Dubai Metro

اپلیکیشن RTA اطلاعات غنی و کوناگونی در مورد این app برای کاربر فراهم می کند.

Dubai Mall

ارائه کننده راهنمایی هایی در مورد پاساژها و مراکز خرید با استفاده از GPS و یک نقشه سه بعدی.

UAE Yellow Pages

این app به جمع آوری اطلاعات تماس مورد نیاز برای کسب و کارهای محلی در کشور امارات کمک می کند.

Caream/Uber

Caream یک سرویس حمل و نقل محلی است در حالیکه Uber یک شرکت بین المللی می باشد.

در حال حاضر دبی در صدد تکمیل فن آوری جدیدی بوده و به عنوان یکی از مقاصد رقابتی گردشگری در جهان تلقی می شود. در دبی، گردشگران می توانند پاسخ سوالات کلیدی ازقبیل کجا بری و چه کاری انجام دهی را با استفاده از NFC گوشی های هوشمند انجام دهند. پردازش ابری (cloud computing) کمک شایانی به استفاده موثراز اطلاعات و به اشتراک گذاشتن آنها کرده است. گردشگران می توانند از طریق سیستم های تعبیه شده بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن متصل شوند. معرفی اپلیکیشن RTA این امکان را در اختیار گردشگران قرار می دهد تا بدون دردسر و بطور موثر با این سیستم تعامل پیدا کند.

فرودگاه هوشمند بخشی از توسعه عمده دبی در حوزه گردشگری بوده است. این فرودگاه با گیت های هوشمند این امکان را در اختیار گردشگران قرار می دهد تا تجربه بهتری در موقع مهاجرت داشته باشند. تلفیق خدمات فرودگاهی با اپلیکیشن های گردشگری منجر به تسهیل امور گردشگران شده است. یک ابتکار جدید توسط دولت دبی این اجازه را به گردشگران می دهند تا از گوشی های هوشمند خود به عنوان پاسپورت برای مهاجرت استفاده کنند. ” کیف هوشمند امارات” از اطلاعات شخصی مسافران شامل اطلاعات پاسپورت موقع متصل شدن آنها به خدمات الکترونیکی گیت با هدف تسهیل امور مربوط به مهاجرت استفاده می کند. در حال حاضر، خدمات فرودگاهی در تمامی قسمتهای فرودگاه من جمله حمل چمدانها با ترولی ( trolley) در ترمینالها به صورت هوشمند انجام می شود که نه تنها این امکان را به مسافران می دهد تا چمدانهای خود را جابجا کنند بلکه به عنوان یک راهنمای شخصی برای اطلاع رسانی به موقع کمک می کند.

گردشگران همیشه با سیستم های هوشمند از کیوسکهای اطلاعاتی گرفته تا سیستم های حمل ونقل و حتی سیستم های مراقبتهای بهداشتی و خدمات درمانی در تماس هستند. براساس گزارش Visit Dubai، استفاده از اپلیکیشن های موبایل این امکان را به راحتی در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد تا از گستره متنوعی از خدمات از قبیل نحوه دسترسی به جاذبه های گردشگری، رستورانها و سرگرمی ها و دیگر خدمات گردشگری بهره مند شوند.

در حقیقت، اکثر مراکز خرید از قبیل مرکز خرید دبی (( Dubai Mall، مرکز خرید دبی مارینا ( (Dubai Marina Mall و مرکز خرید امارات اپلیکیشن های مختص خودشان را دارند و به گردشگران کمک می کنند تا محل آنها را پیدا کرده و از عرضه ها و اقلام موجود مطلع شوند. با پیدایش اپلیکیشن های موبایل جهت یابی آسانتر شده است به خصوص برای گردشگرانی که با شهر غریبه هستند. دولت اخیراً اپلیکیشن “Makani Dubai” معرفی کرده است  که جهت یابی و مانور در داخل ساختمانها را راحتترکرده است و مورد استقبال نیز قرار گرفته است. با توجه به تعدد آدرس درخیابانهای دبی، ارایه خدمات مربوط به ارسال، بالاخص خدمات اورژانسی مستلزم مدیریت کارآمد است که این کار از طریق راهکارهای وابسته به فن آوری تسهیل می گردند.

پایتخت گردشگری هوشمند در سال ۲۰۱۹

شهر لیون سومین شهر بزرگ فرانسه پس از شهر های پاریس و مارسی است که در بخش شرقی و مرکزی کشور فرانسه قرار گرفته است. این شهر که به پایتخت غذا در فرانسه نیز شهرت دارد توسط هیئت منصفه هفت نفره به عنوان پایتخت گردشگری هوشمند در بین ۳۸ شهراروپایی در سال ۲۰۱۹ انتخاب شد. این شهر بواسطه برخورداری از امکانات و تجهیزات گردشگری با بکارگیری فن آوری در رقابت با شهر های مهم اروپا از جمله هلسینکی فنلاند، والنسیا اسپانیا، بروکسل بلژیک و تالین از کشور استونی به عنوان هوشمند ترین شهر گردشگری انتخاب شده است.

ارایه راهکار های نو آورانه، بهبود عملکرد توسعه پایدار، توجه به محیط زیست، معرفی مناسب جاذبه های گردشگری، اشتراک گذاری تجارب موفق شهری، دیجیتال سازی و همچنین داشتن خلاقیت در حوزه های مختلف گردشگری از مهمترین دلایل انتخاب این شهر به عنوان رتبه اول گردشگری هوشمند به حساب می آیند.

………………………………

*مترجم

منابع:

https://nova.adalidda.com/posts/۹۴ncw۳g۳wfZh۴QDsc/smart-city-and-smart-tourism-a-case-of-dubai

https://www.france.fr/en/lyon/article/lyon-named-as-a-۲۰۱۹-european-capital-of-smart-tourism

پایتخت گردشگری هوشمند در سال ۲۰۱۹

شهر لیون سومین شهر بزرگ فرانسه پس از شهر های پاریس و مارسی است که در بخش شرقی و مرکزی کشور فرانسه قرار گرفته است. این شهر که به پایتخت غذا در فرانسه نیز شهرت دارد توسط هیئت منصفه هفت نفره به عنوان پایتخت گردشگری هوشمند در بین ۳۸ شهراروپایی در سال ۲۰۱۹ انتخاب شد. این شهر بواسطه برخورداری از امکانات و تجهیزات گردشگری با بکارگیری فن آوری در رقابت با شهر های مهم اروپا از جمله هلسینکی فنلاند، والنسیا اسپانیا، بروکسل بلژیک و تالین از کشور استونی به عنوان هوشمند ترین شهر گردشگری انتخاب شده است.

ارایه راهکار های نو آورانه، بهبود عملکرد توسعه پایدار، توجه به محیط زیست، معرفی مناسب جاذبه های گردشگری، اشتراک گذاری تجارب موفق شهری، دیجیتال سازی و همچنین داشتن خلاقیت در حوزه های مختلف گردشگری از مهمترین دلایل انتخاب این شهر به عنوان رتبه اول گردشگری هوشمند به حساب می آیند.

………………………………

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید